Data publikacji: 2023-12-27
Link sponsorowany

Strategie zbierania danych klientów offline i online

W dzisiejszym świecie, gdzie istnieje duża konkurencja, sukces firmy zależy od tego, jakie działania marketingowe zostaną zastosowane. Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi zachowań konsumentów, preferencji klientów. Wybrane strategie marketingowe powinny zapewnić wzrost sprzedaży, rozpoznawalność marki, dotarcie do nowych klientów, rozpoznać potrzeby klientów. Współczesna technologia pozwala twojej firmie na dotarcie do wybranej grupy docelowej poprzez wykorzystanie odpowiednich strategii marketingu, dostępnych narzędzi sprzedaży. Istotnym elementem jest wiedza na temat klienta, personalizacja oferty, zapewnienie klientom wiedzy o istnieniu marki.

marketing internetowy

Przeczytaj również: DPD dla firm: Rewolucja w przesyłkach biznesowych i logistyce międzynarodowej

Dla większości klientów duże znaczenie ma jakość obsługi klienta i jakość bądź cena produktu czy usług. Jak ważne jest zbudowanie baz danych klientów? Jakie są strategie online i offline? Jak zdobyć idealnego klienta i dzięki temu realizować zwiększenie sprzedaży produktów lub usług? Czym jest omnichannel?

Rola marketingu internetowego

Marketing internetowy jest skutecznym narzędziem dla firm ze względu na rolę Internetu i możliwości, jakie ze sobą niesie. Dane, które pozyska dział marketingu, a następnie dokona analizy danych, pozwalają na podejmowanie trafnych decyzji w celu realizacji założeń firmy. Pozwala to na poznanie preferencji klientów, działania w mediach społecznościowych w odpowiednim czasie, podejmowanie decyzji o kanałach sprzedaży. Wiedza na temat klientów i analiza ich potrzeb jest kluczowa. Firmy stosują różne narzędzia, które dostarczą tej wiedzy. Media społecznościowe, programy lojalnościowe to tylko niektóre z nich.

Marketing oparty na danych

Marketing oparty na danych to gromadzenie, zbieranie oraz analiza danych, informacji odnośnie zachowań klientów. Oznacza to, że poznanie ich może przyczynić się do podjęcia właściwych decyzji w strategii marketingowej. Dzięki temu firma może realizować skuteczne kampanie reklamowe i docierać z przekazem do danych klientów, wykorzystywać różne kanały kontaktu z klientem. W budowaniu relacji z klientem marketing wykorzystuje niezbędne, ale skuteczne narzędzia, np. stronę internetową. Zwiększając świadomość marki, utwierdza klienta, że produkty lub usługi są warte zakupu. Taki klient zrobi kolejne zakupy. Dzięki analizie danych można również przewidywać przyszłe zachowania klientów. Szczególną uwagę należy zwrócić na jakość gromadzonych danych oraz pamiętać, że ochrona danych jest kluczowa. Zaniedbanie tego aspektu może mieć poważne konsekwencje. Sieci handlowe często łączą działania marketingowe offline i online. Dzięki temu mają więcej danych sprzedażowych do działań marketingowych.

płatne reklamy

Można wyróżnić następujące grupy danych, które są pomocne:

  • dane demograficzne (np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania),

  • dane behawioralne (nawyki zakupowe),

  • dane jakościowe (komentarze, opinie czy recenzje),

  • transakcyjne (rodzaje transakcji zakupu, sprzedaży, płatności).

Strategie online i offline

Zbieranie danych online realizowane jest poprzez różnego rodzaju formularze, ankiety, wyrażanie opinii. Często korzystają z nich firmy działające w sieci (e-commerce). Dostępne są aplikacje, które umożliwiają zbieranie danych o klientach oraz ich przechowywanie. Firmy wykorzystują również pliki cookie, aby uzyskać informacje, jakie strony odwiedzili potencjalni klienci. Ważnym narzędziem do pozyskiwania informacji jest strona www. W przypadku sklepu internetowego jest to istotne, aby uzyskać informacje o kliencie, jego preferencjach. Wykorzystuje się newslettery, poprzez formularz subskrypcji, klient będzie otrzymywał informacje z mail marketingu.

Zbieranie danych offline polega na wykorzystywaniu informacji na podstawie lokalizacji klienta. Klienci wyrażają zgodę na zbieranie i przetwarzanie określonych informacji w celach marketingowych. Umożliwia to dostosowanie oferty na podstawie lokalizacji. Poprzez aplikacje z programami lojalnościowymi firmy mają dostęp do danych lokalizacyjnych klientów. Dane można także zbierać w sklepach stacjonarnych, podczas spotkań, konferencji, szkoleń poprzez wypełnienie formularzy.

Budowanie strategii omnichannel polega na wykorzystaniu kilku kanałów sprzedaży — od sklepów stacjonarnych po sklepy internetowe.

Klient ma możliwość bezpośrednio w sklepie stacjonarnym obejrzeć produkt, zasięgnąć informacji u sprzedawcy, a następnie może dokonać zakupu w sklepie internetowym. Strategia omnichannel oferuje więcej niż standardowe zakupy w świecie realnym. Omnichannel to połączenie sklepu internetowego z tradycyjnym modelem sprzedaży. Można dzięki temu prowadzić spójną komunikację z klientem, wysyłając mu oferty handlowe. Klient w czasie rzeczywistym ma aktualne dane co dostępności towaru. Ważnym elementem jest badanie i analiza, z jakich kanałów trafia najwięcej użytkowników.

innymi systemami

W celu zachęcenia klientów do kontaktu wiele firm korzysta z marketingu treści (content marketing). Poprzez ciekawy oraz zoptymalizowany tekst firma dociera do klienta, zachęcając go do kontaktu. W każdej z omówionych strategii dane klientów wykorzystywane są personalizacji oferty.

Podsumowanie

Niezależnie od branży przedsiębiorcy wykorzystują różne strategie zbierania danych o klientach. Celem jest wybór optymalnych kanałów komunikacji i sprzedaży, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Ostatecznym celem jest zachęcenie do zakupu i utrzymanie relacji z odbiorcami produktów lub usług.

Udostępnij artykuł:
STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

Korzystamy z plików cookies w celu dostosowania serwisu do Twoich potrzeb. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Akceptuję pliki cookies